Ugrás a tartalomra

Vendéglátás sínen és vízen

A Közlekedési Múzeum kamarakiállítása az Utasellátó Vállalat alapításának 70. évfordulója alkalmából.

Helyszín: Kossuth Múzeumhajó, Budapest (1052 Budapest, Vigadó téri hajóállomás, 2. számú ponton)
IDEJE: 2018.11.20 – 2019.09.01.

Az Utasellátó Nemzeti Vállalat alapítólevelét 1948. november 20-án fogadták el, és november 24-én a vállalat hivatalosan megkezdte működését. Az utasellátás története azonban ennél sokkal régebbi múltra nyúlik vissza, egyidős magával a modern értelemben vett tömegközlekedéssel. A klasszikus vasúti restik, vagyis „restaurációk” megjelenése szorosan követte a vasúthálózat kiépülését. A fedélzeti utasellátás a vasúti háló- és étkezőkocsik üzemeltetésével indult az Egyesült Államokban az 1850-es években, Európában pedig az 1870-es évek elején.

A magyar vasútvonalakon eleinte a belga Wagon-Lits társasággal kötött megállapodásoknak köszönhetően a cég háló- és étkező kocsijai voltak forgalomban az első világháború kitöréséig. 1916-tól egy rövid időre a német Mitropa vette át a szolgáltatást. A második világháború után a magyar állam a Wagon-Lits-től étkező- és hálókocsikat vett át. A kocsik üzemeltetését kezdetben a MÁV végezte, majd a feladatot az újonnan létrehozott Utasellátó Vállalat kapta meg.

A Közlekedési Múzeum kamarakiállítása a Kossuth Múzeumhajó fedélzetén a bejárati vitrinsorban mutatja be az utasellátás történetét, a helyszínből következően különös hangsúllyal a hajós szolgáltatásokra. Többek között olyan érdekességeket mutatunk be a látogatóknak, mint a híres humorista, Hofi Géza és az Utasellátó kapcsolata, Hofi ugyanis az érettségije után porcelánfestőként dolgozott a Kőbányai Porcelángyárban, ahol napi hat-hétszáz porcelánt festett, köztük az Utasellátó kobaltkék csíkkal ellátott porcelánjait.

Az Utasellátó szerepet játszott Magyarország óvatos nyitásában is a nyugat felé az 1960-as évek elejétől. A cég 1962-től a Budapest-Bécs között közlekedő nemzetközi szárnyashajó járaton szolgálta ki az utasokat. Az 1984-től már a Budapest-Passau útvonalon közlekedő nyugat-német Donauprinzessin (1983) luxus szállodahajón is a vállalat biztosította az ellátást. Nyaranta a Rákóczi (1964) és a Táncsics (1963) kirándulóhajók állandó bérlője volt az Utasellátó, amely a bécsi hajóállomás éttermét is működtethette.

A kiállítás november 20-i megnyitója alkalmából három vendéget hívtunk meg a Kossuth Múzeumhajóra, Figler Zoltánt, az Európa Rendezvényiroda Kft. kreatív igazgatóját, Imri Jánost, az Utasellátó Központ egykori vezetőjét és Nehéz György magángyűjtőt, a kiállítás ötletgazdáját, hogy a "hajós vendéglátás" múltjáról, jelenéről és jövőjéről meséljenek.