Ugrás a tartalomra

Járműfelújítás Nagycenken

Zajlik a nagycenki Széchenyi Múzeumvasút rekonstrukciója, ami a Közlekedési Múzeum számára is örömteli esemény.

Az egyik legrövidebb, alig 3,6 km hosszú, gyerekek által üzemeltetett kisvasutat a GYSEV Zrt. hozta létre 1970-72-ben a népszerű idegenforgalmi látványosságnak számító nagycenki Széchenyi-kastély mellett.

A jelenleg zajló átfogó rekonstrukciót ugyancsak a GYSEV hajtja végre mintegy egymilliárd forintos állami támogatással. Ennek során nemcsak a pálya, hanem a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe tartozó járműállomány is megújul. A munka várhatóan jövő márciusban fejeződik be. A múzeumvasút alapításakor az ország minden tájáról összegyűjtöttek különféle kiselejtezett, öreg járműveket, amelyek bekerültek a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe.

A legérdekesebb darab az „ANDRÁS” gőzmozdony. Ez a MÁVAG 85 szerkezetű szertartályos gőzmozdony (leltári száma: 21.73.23.1.) 1924-ben készült Budapesten, fél évszázadig a balinkai szénbánya iparvasútján szolgált vonatójárműként.

A D 60 pályaszámú kéttengelyes poggyászkocsi eredetileg Békéscsabán töltött be gazdasági vasúti szolgálatot. A három személykocsinak érdekes előtörténete van. A háromablakos B20-as kiskocsi az aradi Weitzer-gyárban készült, a múzeumi szolgálat előtt ugyancsak Békéscsabán és Kisújszálláson látott el feladatot. A B21 és B22-es kocsik eredetileg városi villamoskocsiknak épültek, az előbbi Nyíregyházán, az utóbbi a fővárosban szállított utasokat. Később mindkettőt átalakították, és befogták gazdasági szolgálatra, innen mentették ki őket a múzeumvasút alapításakor.