Ugrás a tartalomra

Ikarus 311-est vásároltunk

 

Újabb értékes darabbal gyarapodott a Közlekedési Múzeum buszgyűjteménye: egy Ikarus 311-est vásároltunk.

Az Ikarus 311-es egy 36 személyes, Csepel D-414 dízelmotorral szerelt autóbusz, mely elsősorban hazánk helyközi és távolsági forgalmában töltött be meghatározó szerepet. Az 1951-től gyártott első önhordó Ikarus típus, a 30-as utódtípusa volt, amelyből a hazai közlekedési vállalatok 1963-tól 1972-ig mintegy 1607 darabot szereztek be. Az Ikarus gyár legendás exportsikereit is ezzel a típussal alapozta meg: közel 900 darabot értékesítettek az NDK számára és mintegy 400 darabot Bulgáriába. Érdekesség, hogy egy Ikarus 311-es, egy Ikarus 630-as, valamint egy Csepel teherautó 1963-ban hathónapos afrikai körúton vett részt, melyet a járművek a nehéz trópusi körülmények ellenére különösebb meghibásodás nélkül teljesítettek. A 311-es típusú buszok az ’70-es évek végéig közlekedtek a hazai közforgalomban, ezt követően elsősorban szerződéses járatokon és tartalékként üzemeltették őket. A típuscsaládból (Ikarus 31, 311) 1956 és 1972 között mintegy 6515 darabot értékesítettek.


A múzeum által most megvásárolt Ikarus 311.24 típusú autóbusz 1971-ben készült. 1982-es kivonásáig egyetlen tulajdonosa volt: tsz-buszként munkásokat szállított. Ez azt jelenti, hogy a jármű a magyar társadalomtörténet egy sajátos, a 20. század második felében egyre elterjedtebbé váló jelenségének, az ingázásnak a tárgyi emlékei közé tartozik. A munkahelyi ingázás az 1960-as évektől kezdve gyökeresen átalakította a vidéki települések hétköznapjait. A múzeum által korábban megvásárolt és jelenleg restaurálás alatt álló Ikarus 66.62 autóbuszhoz hasonlóan később ezt a járművet is méhészbuszként használták, ennek köszönhetően maradhatott fent. 2013-ban kapott teljeskörű felújítást: visszanyerte eredeti vaj-drapp fényezését és a gyártáskori állapotnak megfelelő belterét, megújult a vázszerkezete és felújították a motorját is. 2013 óta a busz eseti jelleggel közlekedett, jellemzően kiállításokon, nosztalgiajáratokon mutatták be.

 

Az Ikarus-gyűjtemény gyarapítását 2016 óta a Közlekedési Múzeum kiemelt feladatának tekinti. Korábban mindössze egyetlen jármű volt a gyűjteményben a legendás buszgyár termékeiből, az elmúlt két évben viszont hét új darabot sikerült beszereznünk. Bár törekszünk a ritkább, de műszaki és technikatörténeti szempontból izgalmas típusok megőrzésére is, elsődlegesen a legnagyobb darabszámban gyártott és a hazai közlekedéstörténetben meghatározó szerepet játszó típusokat szeretnénk összegyűjteni. A 311-es megvásárlása ebbe a gyűjteménybővítési koncepcióba illeszkedik. A múzeum célja, hogy a járműről még hiányzó eredeti elemeket a közeljövőben pótolja, és a formatervezés szempontjából kiemelkedően szép típust a nagyközönség számára bemutassa.