Közlekedési Múzeum
Közlekedési Múzeum (1146 Budapest, Városligeti krt. 11.)

    Információ/térkép (PDF)

alt

Eredeti állapotában építik újjá a Közlekedési Múzeumot

A Városliget átfogó fejlesztését és megújítását szolgáló Liget Budapest Projekt keretében nem csak új múzeumi épületek valósulnak meg a parkban, hanem a meglévő intézmények felújítása, helyreállítása is megtörténik 2018 tavaszára.

Idén elkezdődik a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum épületének eredeti kiviteli tervei alapján történő helyreállítása is, így három év múlva, a millenniumi ünnepségek idején létrejött impozáns épület ismét a második világháborús rombolás előtti állapotban várja majd a látogatókat

A felújítás alatt a Közlekedési Múzeum nem látogatható. 

A Közlekedési Múzeum kiállításairól készített video megnézhető itt


alt A Közlekedési Múzeum virtuális kiállítása

alt

 


v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}

16.00 Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif;}

Faros Ikarus a Közlekedési Múzeum új szerzeménye

2016. december 1-én a megújuló Közlekedési Múzeum új, értékes műtárggyal, egy Ikarus 66-os, közkedvelt nevén Faros autóbusszal gyarapodott. A jármű hiánypótlónak tekinthető, mivel az Ikarus gyár nagy darabszámban gyártott autóbuszait eddig nélkülözte a gyűjtemény. A tervek szerint a jármű restaurálását követően a megújuló Közlekedési Múzeum városligeti épületében nyíló új állandó kiállítás egyik fontos eleme lesz, bemutatva a hazai autóbuszgyártás méltán sikeres, kedvelt és páratlan formavilágú autóbusztípusát.

 „A hazai közlekedéstörténet egy fontos darabját, talán a legnépszerűbb és legszebb magyar autóbusztípust mentettük meg, és fogjuk felújítani az új Közlekedési Múzeum számára.” – jellemezte a kevés megmaradt legendás faros múzeumi tulajdonba kerülését Vitézy Dávid, az intézmény főigazgatója.

 A farmotoros busz – amely a jármű végén elhelyezett jellegzetes motorsátorról kapta Faros becenevét – itthon az Ikarus 200-as típuscsaládot megelőzően a legnagyobb darabszámban üzemeltetett autóbusztípus volt. A gyár az 1950-es évek elején kezdődött – részben titokban folyt – sikeres tervező munka eredményeként 1973-ig nem kevesebb, mint 9259 Ikarus 66-ost értékesített hazánkban és a világ számos országában. A típus így jól ismert volt többek között az NDK-ban, Lengyelországban, Kuvaitban is, de az egyiptomi és kínai utakon is jártak a farosok.

 Magyarországon – döntően a vidéki közutakon, a helyközi forgalomban – több mint 2700 közlekedett, és az 1980-as évekig egyetlen más típus sem szárnyalta túl az Ikarus 66-osok darabszámát. Ezzel mintegy két évtizeden át a Faros volt a legjellemzőbb, egyben egyik legkorszerűbb, legkényelmesebb és leggyorsabb autóbusz a hazai utakon.

 A Közlekedési Múzeum járműve az Ikarus 66.62 alváltozat, amelynek begyűjtött példánya az utolsó legyártott tíz Faros egyike. A gyárból kigördült utolsó Ikarus-66-osok egyikeként a kocsit 1973. április 3-án helyezték üzembe a székesfehérvári, 14. számú Volán vállalatnál. Az 1970-es évek végén a MEZŐGÉP Vállalat Egri gyáránál közlekedett, majd 1982-től a Kisegítő Foglalkoztató Iskola és Nevelőotthon autóbuszaként szolgált, egészen 1983. március 16-i forgalomból való kivonásáig. A jármű minden lényeges fődarabja, így motorja, illetve a teljes műszerfali egysége épségben maradt meg.

 A megújuló Közlekedési Múzeum fontos küldetésnek és feladatának érzi, hogy a hazai járműipar, járműformatervezés és közlekedés történetében egyaránt jelentősnek számító egykor sikeres hazai autóbuszgyár, az Ikarus örökségét megőrizze. A közkedvelt és  emblematikus Faros autóbusz restaurálását követően a megújuló Közlekedési Múzeum új állandó kiállításába fog kerülni.


  altSzéchenyi napjai

A Közlekedési Múzeum jelentős, gróf Széchenyi István életéhez kapcsolódó darabjai láthatóak a 2016. szeptember 21-én Nagycenken nyílt „Megint s megint szüntelen” – Széchenyi napjai című kiállításon. A Széchenyi-emlékév keretében megnyílt új kiállításhoz többek között a Derű mozdonymodellt (M=1:4), a Lánchíd modellt (M=1:100), a kilenclyukú híd modelljét (M=1:50), több hajómodellt, festményt és eredeti, Széchenyi életéhez kapcsolódó fényképet, dokumentumot adott kölcsön múzeumunk.

Bővebben
http://www.szechenyiorokseg.hu/index.php/aktualis/27-megint-s-megint-szunetlen


 Kerékpártörténeti kiállítás Kisvárdán

alt

2016. szeptember 22-én a Közlekedési Múzeum kerékpártörténeti gyűjteményéből nyílt kiállítás a kisvárdai Rétközi Múzeumban. „A kerékpározás története” című, december 1-ig látható tárlaton a Közlekedési Múzeum harminc különleges műtárgyán keresztül a kerékpározás fejlődésének teljes története ismerhető meg.

http://vardaimuzeum.hu/kiallitas/2199/

 


 

    Lóvasút és BUR-vasút

Fejezetek kötöttpályás közlekedésünk másfél évszázados történetéből
2016. szeptember 17. és október 2. között az Újpesti Városháza Pincegalériájában

A Közlekedési Múzeum és az Újpesti Neogrády László Helytörténeti Gyűjtemény kiállítása

150 éve, 1866. augusztus 1-jén indult meg a menetrendszerinti lóvasútforgalom a pesti Széna (ma: Kálvin) tér és Újpest között, illetve 120 éve, 1896. január 12-től szállított utasokat először villamos a mai Lehel tértől Újpestre, a Megyeri kápolnáig. A kiállítás kötöttpályás közlekedésünk másfél évszázados történetét tekinti át korabeli fotók és műtárgyak segítségével. A tárlat ideje alatt két vasárnap (szeptember 25., október 2.) is szerveznek majd családi délelőttöket, hogy a legfiatalabbak is megismerhessék közlekedésünk történetének ezen izgalmas korszakát.

A fővárosi lóvasút-közlekedés első vonalának megnyitása napjaink városi kötöttpályás közlekedési eszközének, a villamosvasútnak egyenes ági kiindulópontjaként is értelmezhető.  Részben Pest-Buda, majd Budapest utcaképéhez a 19. század utolsó harmadában bő három évtizeden keresztül hozzátartozó lóvonaton való utazásokról, és magáról a lóvasúti üzemről szól e tárlat, egészen villamosításukig vagy teljes megszűnésükig kísérhetjük figyelemmel működésüket. A kiállítás második része pedig a helyi villamosforgalom kialakulására és napjainkig tartó történetére koncentrál, egyben nosztalgikus hangulatot kíván ébreszteni a korábbi évtizedekben villamosozó, villamosokat szerető látogatókban.

Helyszín:
Újpesti Városháza Pincegaléria
1041 Budapest, István út 14.

Nyitva tartás:
szeptember 17. és október 2. között
hétfő kivételével naponta 10-18 óráig.

A kiállítás díjmentesen látogatható.

 


 

XVI. Országos Műszaki Muzeológus Találkozó a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szervezésében

Szeptember 22-én és 23-án rendezi meg a XVI. Országos Műszaki Muzeológus Találkozót a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum az Elektrotechnikai Múzeumban és a Műszaki Tanulmánytárban. A Nemzeti Kulturális Alap Közgyűjteményi Kollégiumának támogatásával megvalósuló szakmai találkozó tematikája a műszaki muzeológia XXI. századi kiállítási technikája köré épül.

Részletes program:

XVI. ORSZÁGOS MŰSZAKI MUZEOLÓGUS TALÁLKOZÓ
a XXI. századi műszaki kiállítástechnika jegyében
Budapest, 2016. szeptember 22-23.

A rendezvény helyszínei:
2016. szeptember 22. csütörtök: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Elektrotechnikai Múzeuma, Budapest, VII. ker. Kazinczy u. 21.

2016. szeptember 23. péntek: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, Műszaki Tanulmánytár, Budapest, XI. ker. Prielle Kornélia u. 10.

2016. szeptember 22., csütörtök
•    12.00:         Érkezés, regisztráció
•    13.00:         Megnyitó
     Dr. Zsigmond Gábor PhD tudományos főigazgató-helyettes (MMKM, Budapest) köszöntője
     Dr. Vígh Annamária közgyűjteményi főosztályvezető (EMMI) köszöntője
     Dr. Deme Péter elnök (Pulszky Társaság – Magyar Múzeumi Egyesület) köszöntője
     Dr. Horváth László elnök (Magyar Múzeumi Történész Társulat - MAMUTT) köszöntője
•    13.30:         Az új Közlekedési Múzeum épülete és kiállításai;                    Dr. Zsigmond Gábor PhD tudományos főigazgató-helyettes (MMKM,             Budapest)
•    14.30:        A kiköltözés tapasztalatai
Merczi Miklós mb. muzeológiai főosztályvezető (MMKM, Budapest)
•    15.00:        Szünet
       
•    15.20:        A műszaki muzeológiai szakfelügyelet helyzete és tervei                Kaján Imre elnök, (Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége)
•    15.50:        A Repülési és Űrhajózási Állandó Kiállítás jövője;                     Szabó Attila főmuzeológus (MMKM, Budapest)
•    16.20:        Interaktív kiállítási elemekkel egy új látogatói attitűdért
Felbermann Judit szakmai igazgatóhelyettes (Óbudai Múzeum, Budapest)
•    16.50:        Az Elektrotechnikai Múzeum – egy ipartörténeti emlék és múzeum a             Belvárosban;                                         Dr. Antal Ildikó PhD. múzeumvezető (MMKM Elektrotechnikai Múzeuma,         Budapest)
•    17.20:        Hozzászólások, válaszok
•    17.50:        1. nap zárszava
•    18.30-20.30:    Vacsora: Trófea  Grill Étterem Zugló,                             Budapest, XIV. ker. Erzsébet királyné útja 8.

2016. szeptember 23., péntek
•    9.00:        Az Öntödei Múzeum legújabb gyarapodása, a gyenesdiási                 kályhagyűjtemény;
Csibi Kinga múzeumvezető (MMKM Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjtemény, Budapest)
•    9.30:        A megújult Alumíniumipari Múzeum Székesfehérváron;                 Fülöp Krisztián múzeumvezető (MMKM Alumíniumipari Múzeuma,             Székesfehérvár)
•    9.50:        Múzeumpedagógiai programok a budapesti filiákban;                     Nagy Anikó és Ertl Dóra múzeumpedagógusok (MMKM, Budapest)
•    10.25:        Látványtár – látogatói tér és munkaterület;
Horváth István főmuzeológus (Duna Múzeum, Esztergom)
•    10.50:        Az élő, működő múzeumi jelleg jelentősége;
Nagy Vilmos tulajdonos (Orsós Magnó Múzeum, Terény)
•    11.15:        Ganz-Holding Zrt. Gyártörténeti gyűjtemény;
Gábor János gyűjteményvezető, (Ganz-Holding Zrt. Gyártörténeti     Gyűjteménye, Budapest)
•    11.40:        Hozzászólások, válaszok
•    12.00:        A találkozó zárszava
•    12.10-13.00:    Tárlatvezetések a Mobileumban, illetve a Tanulmánytárban
•    13.00-tól:    Szendvicsebéd


 

Bringológia

2016. június 17 - november 27.
Bringológia

Amikor a dizájn hajtja a kerékpárt


A Közlekedési Múzeum és az Iparművészeti Múzeum közös kiállítása
Helyszín: Iparművészeti Múzeum, Cím: 1091 Budapest, Üllői út 33-37.

alt 

Hogyan ösztönözheti a design a biztonságos, kényelmes és stílusos biciklizést? Milyen szerepe van a tervezőnek a városi rendszerek kerékpárközpontú fejlesztésében? Hogyan hathat a design és a bicikli a globális társadalmi, ökológiai és gazdasági folyamatokra?

A Bringológia kiállítás több mint tíz ország legfrissebb kerékpáros design innovációiból válogat. A kiállítás a formatervezés, mint szakterület és szakma értelmezési határait feszegeti: a látogató az új formai fejlesztések mellett rendszerformáló koncepciókkal, társadalmi projektekkel és innovatív technológiákkal ismerkedhet meg. Az anyag történeti kontextusát és jelentőségét a Közlekedési Múzeum gyűjteményének néhány különleges és kiemelt darabja adja meg.

A kerékpárra többé nem tekinthetünk egyszerű sport- vagy közlekedési eszközként. Európa számos nagyvárosában beszélhetünk a biciklizés forradalmáról: a kétkerekű az élhető városi környezet, a társadalmi mobilitás és a fenntartható gazdaság eszköze és szimbóluma lett. A nagyvárosokban egyre többen választják a bringát, mint tiszta és gazdaságos közlekedési alternatívát, mint életmódot, vagy épp identitásképző és közösségteremtő eszközt.

A kortárs design erre reagálva tömegével hozza létre a városi kerékpározáshoz kapcsolódó, azt támogató tárgyakat. A Bringológia kiállítás az egyén, a helyi közösségek és a globális kihívások hármas metszetében mutatja be a formatervezés szerepét és jelentőségét a városi kerékpározásban.

alt

Láncszemek

Hogyan találhatja meg bárki a helyét a biciklis kultúrában, hogyan kapcsolódhatunk - mint egy láncszem - a többiekhez, akik már részesei ennek a társadalom egészére ható, életminőséget javító élménynek. Hogyan szállhat nyeregbe még több ember? A megoldás részben a designerek kezében van, akik az egyéni biciklizéshez terveznek innovatív tárgyakat.

Tandem

A városok és a kerékpározás viszonya kerül a homlokterünkbe. A tandem csak együtt hajtható sikerrel - a városi közösségek működésének kulcsa (is) az együttműködés, a részvétel és a kommunikáció. A kiállítás ezen szakasza urbanisztikai jelentőségű projekteket mutat be, valamint a bicikli vállalkozásokban és helyi gazdaságban betöltött izgalmas szerepéről is mesél.

alt
alt

CriticalMass

Egy rendszer akkor működik hatékonyan, ha a felhasználók száma elér egy kritikus tömeget. Milyen szerepet játszik a kritikus tömeg a kerékpár és a design kapcsolatában, a valódi és globális változást eredményező, társadalmi, gazdasági és ökológiai szempontból is fenntartható rendszerek kialakításában?

A kiállítás 2016. június 17-től látogatható.

További információk a kiállítás facebook oldalán.

Szervezők: Iparművészeti Múzeum http://www.imm.hu/, Közlekedési Múzeum http://www.mmkm.hu/
Kurátor: Kultúrgorilla http://www.kulturgorilla.hu/
Támogatók: Holland Királyság Nagykövetsége, EU Presidency, Liget Budapest, Csepel Zrt.
Logisztikai támogatók: Royal Moorman Karton, HunTravel, Balassi Intézet - Collegium Hungaricum Bécs
Partner: Magyar Kerékpárosklub

Felhívjuk Tisztelt Kutatóink figyelmét, hogy az április 15-től bezáró Közlekedési Múzeumban az Adattár, a Könyvtár és az Archívum szolgáltatásai ideiglenesen szünetelnek.
A kutatószolgálat újraindításának időpontját a későbbiekben honlapunkon közöljük.

 


 

    A múzeum címe: Közlekedési Múzeum, 1146 Budapest, Városligeti krt. 11.

 altalt


alt 125 éve indult e a budapesti villamosközlekedés
  Az oldal tetejéreAz oldal tetejére

Galéria