Közlekedési múzeum hírek
Bringológia

-

 
"Hírbe hozzuk magunkat” - Új időszaki kiállítás az Elektrotechnikai Múzeumban
"Hírbe hozzuk magunkat” szerkesztés

 alt

Új időszaki kiállítás az Elektrotechnikai Múzeumban

„Hírbe hozzuk magunkat” címmel február 26-tól új időszaki kiállítás látható az Elektrotechnikai Múzeumban.  A kiállítás a hírközlés technikájának fejlődését teszi átláthatóvá, felvillantva ebben a klasszikus elektromos kísérletezők és világhíres feltalálók szerepét, bemutatva rádiózásunk hőskorának hétköznapjait.

A rádió feltalálásához vezető mérföldkövek három teremben, tematikus egységekbe rendezve, csodaszép, egyedi készülékeken és különleges, működtethető modelleken keresztül vezetik a látogatót. Az első rész a távíró és távközlés kezdeteit veszi sorra, a középső terem a hangrögzítés eszközeinek fejlődését járja körbe, a harmadik terem pedig a rádiózás fejlődését mutatja be. A kiállítást egy digitális stúdió berendezése zárja, ahol a múzeum saját anyagainak feldolgozása folyik majd.

A kiállítás 2016. december 31-ig látható az Elektrotechnikai Múzeumban (1075 Budapest, Kazinczy u. 21.) A tárlat rendezői: Dr. Antal Ildikó és Szűcs László.   

A kiállítás létrehozását a Nemzeti Kulturális Alap, Budapest Főváros VII. kerület Erzsébetváros Önkormányzata és az Elektrotechnikai Múlt Megőrzéséért Alapítvány támogatta.
A kiállítást szakmai anyaggal támogatta: Elektrotechnikai Múlt Megőrzéséért Alapítvány Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet, MTVA Rádió- és Televíziótörténeti Kiállítóhely, Nosztalgia Rádió Egyesület, Postamúzeum, Kovács Endre és Szűcs László
magángyűjtők.

 
Az első világháború (csoda)fegyvere

Az első világháború (csoda)fegyverei

Konferencia a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban

2015. október 7

Német hadiléghajók

Kiss László segédmuzeológus Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Az előadás prezentációja

Az előadás videója

Repülőgépek

Kiss László segédmuzeológus Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Az előadás prezentációja

 Az előadás videója 

Híres vadászpilóták – ember és gép

Gondos László muzeológus HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum

Az előadás videója

         

Csatahajók

Dr. Krámli Mihály PhD főigazgató, Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Az előadás prezentációja

Az előadás videója

Csatacirkálók

Dr. Kaiser Ferenc PhD egyetemi docens, Nemzeti Közszolgálati Egyetem           

Tengeralattjárók, torpedók, aknák

Antal Gábor doktorandusz, Eötvös Loránd Tudományegyetem               

Tüzérség a világháborúban

Dr. Balla Tibor alezredes, osztályvezető, HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum 

Az előadás videója            

 Harckocsik

Dr. Kaló József PhD egyetemi adjunktus, Nemzeti Közszolgálati Egyetetem

Az előadás videója

 Páncélvonatok

Illés András segédmuzeológus, Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Az előadás videója



 
Eredeti állapotában építik újjá a Közlekedési Múzeumot

Budapest, 2015. január 21.

 

Eredeti állapotában építik újjá a Közlekedési Múzeumot

Újjászületnek a Városliget meglévő intézményei a Liget Budapest Projekt keretében

 

A Városliget átfogó fejlesztését és megújítását szolgáló Liget Budapest Projekt keretében nem csak új múzeumi épületek valósulnak meg a parkban, hanem a meglévő intézmények felújítása, helyreállítása is megtörténik. A Szépművészeti Múzeum Román Csarnokának rekonstrukciója mellett még idén elkezdődik a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum épületének eredeti kiviteli tervei alapján történő helyreállítása is, így a millenniumi ünnepségek idején létrejött impozáns épület ismét a második világháborús rombolás előtti állapotban várja majd a látogatókat.

          Még az idén tavasszal megkezdődik a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum felújítása, így az 2015. április 15-én bezár. A felújítást követően az intézmény nem csupán eredeti pompáját nyeri vissza, hanem a múzeumi funkciók, a kiállító- és a közönségforgalmi terek is megújulnak, valamint az épület területe térszint alatti kiállítóterekkel is növekedni fog. Az évtized végére így megjelenésében egy teljes műemléki rekonstrukción átesett, belül pedig egy modern, 21. századi múzeum nyitja majd meg kaput a megújult Városligetben. A beruházás tervezett költsége 7 milliárd forint.

 A Pfaff Ferenc által tervezett, romantikus-eklektikus stílusban épült templomszerű épület eredetileg két részből állt: a Hermina úttal párhuzamosan elhelyezett járműcsarnokból és a kupolacsarnokból. A kupola átmérője 25 méter, külső magassága 67 méter, belső magassága pedig 34 méter volt, míg a járműcsarnok belső mérete 90 méter hosszú és 20 méter fesztávolságú, részben üvegtetős épület volt. A múzeum díszes, mintás színes üvegeit Róth Miksa készítette. A Magyar Királyi Közlekedési Múzeum az 1896-os Ezredéves Országos kiállításra épült Közlekedésügyi Csarnok épületében 1899-ben nyitotta meg kapuit az európai kontinens egyik első műszaki-közlekedési múzeumaként.

 A Városligetet ért 1944. júliusi és szeptemberi bombatámadás következtében az épület jelentősen megsérült, a tető közel 35 százaléka leomlott. A háború után csak arra volt erő és pénz, hogy a romokat eltakarítsák. A veszélyelhárítást célzó bontások (1947) után megkezdett tervezési és építési tevékenységek több fázisban zajlottak le. 1954-ben majdnem végzetes döntést hozott a Fővárosi Tanács VB Városrendezési Osztálya, amikor az alapozási, szigetelési, szerkezeti hibák és a háború során elszenvedett sérülések nagysága miatt elhatározták az épület teljes lebontását. A munkálatok meg is kezdődtek, ám még mielőtt az épületet teljesen elbontották volna, egy újabb döntés született arról, hogy ha szerényebb formában is, de helyreállítják a múzeumot. A múzeum jelenlegi, „végleges” állapotát csak az 1964 -1965. évi újjáépítések során érte el - erősen megcsonkított formában. A kor ízlésének megfelelő átépítés során véglegesen elbontották a teljes emeleti részt, beleértve a kupolát is. Lebontásra ítélték emellett a kupolacsarnokot körülölelő saroktornyokat és földszinti tereket is ezzel egyidejűleg kiszélesítették a ma ismert szélességben a Hermina utat. A megmaradt tereken 1966. április 2-án nyílt meg az új Közlekedési Múzeum. Az épület azonban szűknek bizonyult: bővítésére 1979-1985. között került sor. Mivel toldaléképítésre a hegyesszögű, keskeny ingatlanon nyílt csak lehetőség, így a bővítés meglehetősen szerényre sikeredett.

 A történeti épület rekonstrukciója során a helyszíni adottságok figyelembevételével folyik a tervezési munka, a funkció és fejlesztési lehetőségek összhangjának megteremtése.

 

Krámli Mihály

főigazgató

Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

 

 Baán László

miniszteri biztos

Liget Budapest Projekt



 

További információ:

  

Horn Márton Lévay Zoltán
Kommunikációs Vezető
Városliget Zrt.
Sajtófőnök   
Szépművészeti Múzeum
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.

      

 
Az oldal tetejéreAz oldal tetejére

Galéria